توصیه زنان بوسنیایی به آنجلینا جولی…..اتفاقات هولناک جنگ قابل فیلم شدن نیست

فرستاده شده: نوامبر 2, 2010 توسط دانيل در Angelina Jolie, News
برچسب‌ها:,

توصیه زنان بوسنیایی به آنجلینا جولی…..اتفاقات هولناک جنگ قابل فیلم شدن نیست

مصائب قربانیان زن جنگ بالکان از وقتی اعلام شد آنجلینا جولی قصد دارد فیلمی سینمایی با این موضوع بسازد، بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است.

زنان بوسنایی همه داستان‌هایی شبیه هم دارند؛ داستان‌هایی درباره مردانی مسلسل به‌دست با چراغ قوه که در آغاز جنگ بالکان در آوریل 1992 نیمه‌شب به زور وارد خانه‌های آنها شدند.

پس از انتقال یا کشته شدن مردان، دختران و زنان مسلمان برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها توسط سربازان صرب مورد تجاوز قرار گرفتند، تا اینکه در تابستان 1992 توانستند به تدریج خود را نجات بدهند. از آن زمان تاکنون زنان بوسنیایی چاره‌ای نداشتند جز اینکه با ضربه روحی ناشی از اتفاقاتی که افتاد دست و پنجه نرم کنند و حدود دو دهه بعد را در انتظار عدالت بگذرانند.

مصائب زنان بوسنیایی از مدتی پیش که اعلام شد آنجلینا جولی قصد دارد فیلمی سینمایی درباره عشق میان یک متجاوز صرب و قربانی مسلمان او بسازد، بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است. ستاره آمریکایی قصد دارد اولین تجربه سینمایی خود به عنوان کارگردان و فیلمنامه‌نویس را ماه آینده در سارایوو کلید بزند.

اما برای قربانیان تجاوز جمعی در بوسنی، این فکر که داستان آنها بار دیگر بیان شود، چیزی در حد شکنجه است؛ وقتی از اتفاقاتی که زندگی‌شان را برای همیشه تغییر داد حرف می‌زنند، چشمانشان پر اشک می‌شود، ترس در چهره‌شان موج می‌زند و دستان و بدنشان به لرزه می‌افتد.

انتقام بی‌فایده است
باکیرا هاسسیچ رئیس 55 ساله انجمن قربانیان زن جنگ (WVW) اعتقاد دارد هیچ کس نمی‌تواند ضربه روحی زنان بوسنیایی را به فیلم برگرداند. او که اهل ویسگراد در بوسنی و خود از قربانیان تجاوز مکرر است همه عمر خود را صرف پیدا کردن بانیان این حوادث تلخ و کشاندن آنها به دادگاه کرده است.

هاسسیچ در سارایوو به ایندیپندنت گفت: «اتفاقاتی که برای ما افتاد قابل فیلم شدن نیست. من همه این کارها را می‌کنم تا این مصائب برای هیچ کس دیگر تکرار نشود، اما انتقام به هیچ جا راه ندارد.»

انیسا سالسینوویچ، 58 ساله گفت: «تنها این در ذهنم بود که به خاطر بچه‌هایم زنده بمانم، آن قدر که پیش از هر دادگاهی با آن مرد رودررو شوم.»

او رئیس انجمن بازماندگان شکنجه در اردوگاه کار اجباری (ACCTS) در سارایوو است؛ یکی از چند «ان‌جی‌او» که حدود 20 هزار زن – همه قربانیان تجاوز در جنگ بوسنی که 15 سال پیش به پایان رسید – را تحت پوشش دارد. سالسینوویچ خود در دوران جنگ داخلی به دفعات مقابل بچه‌های خود مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

حاصل جنگ آواره شدن حدود 250 هزار مسلمان از بوسنی بود، آن هم در شرایطی که از تجاوز به عنوان اوج تحقیر یک دشمن شکست‌خورده یاد می‌شد. 90 درصد قربانیان تجاوز در جنگ بوسنی زنان 12 تا 80 سال بودند.

بیشتر آنها همچنان تحت درمان هستند، نه تنها به خاطر آزار و اذیت بلکه به خاطر مرگ فرزندان، همسران، والدین و خواهران و برادرانشان و از دست دادن خانه و اموال خود. بسیاری از آنها به خاطر این شوک روانی به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند. تقریبا هیچ یک به خانه‌های قبل از جنگ خود که اکنون بوسنی و هرزگوین است، بازنگشته‌اند.

در این مدت صدها بلکه هزاران زن و دختر باردار شدند. مشکلات زنان مسلمان به همین ختم نشد. بسیاری از آنها از خانواده‌های خود هم طرد شدند.

«ان‌جی‌او»‌ها از 1995 شروع به ثبت نام این زنان کردند و اکنون دولت به عنوان کمک هر ماه 250 یورو به آنها پرداخت می‌کند. دادگاه بین‌المللی بررسی جرایم جنگی در کنار دیگر احکام خود درمورد جنایت‌ها در سارایوو، برای بانیان تجاوز جمعی در بوسنی بیش از 500 سال زندان در نظر گرفته است.

آیا راه حل وجود دارد؟
در سیناپس چند خطی که آنجلینا جولی در اختیار ایندیپندنت قرار داده، اشاره‌ای به تجاوز نشده است. در این سیناپس آمده است: جنگ، لیلا و دانیل شخصیت‌های جوان فیلم را هم جدا می‌کند. آنها پس از جنگ در شرایطی همدیگر را می‌بینند که اوضاع تغییر کرده است. دانیل فرمانده یک ارودگاه زندانیان است و لیلا زندانی این اردوگاه است. دانیل می‌کوشد بهترین راه حل را پیدا کند که برای همه قابل پذیرش باشد، اما سئوال این است که آیا اساسا راه حلی وجود دارد؟

آنجلینا جولی اخیرا در میان اعتراض‌های گسترده مجوز فیلمبرداری در بوسنی را دریافت کرد. این مجوز را وزارت فرهنگ بوسنی پس از مطالعه نسخه‌ای از فیلمنامه او صادر کرد. این فیلم که عنوان آن هنوز مشخص نیست در بوداپست پایتخت مجارستان فیلمبرداری می‌شود و بخش‌هایی از آن نیز در بوسنی فیلمبرداری می‌شود.

جولی ماه پیش در واکنش به اعتراض‌ها در بیانیه‌ای گفت شرم‌آور است اگر «فشارهای ناعادلانه بر مبنای اطلاعات غلط» باعث اخلال در فیلمبرداری این پروژه در بوسنی شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد مردم تا وقتی فیلم را ندیده‌اند درمورد آن قضاوت نکنند.

دیدگاه‌ها
  1. cyrus68 می‌گه:

    1111111

  2. cyrus68 می‌گه:

    با شناختی که از انجی دارم مطمئنم که یه فیلم بدون تحریف و بر اساس واقعییت میسازه.

  3. mhr1019-8 می‌گه:

    منم موافقم

  4. ava می‌گه:

    آخيش دلم باز شد آنجلينا جولي رو با لباس روشن ديدم …

  5. ava می‌گه:

    😦 جنگ ،‌تجاوز، قتل عام ، شكنجه ، بيماري … اميدوارم يه روز ديگه اين واژه ها نباشن …

  6. سعیده می‌گه:

    فيلمش از اون دسته فيلمهايي ميشه كه تو جشنواره كن جايزه بگيره
    درسته زن مرفيه ولي قدرت تشخيص و سمپاتي عميقي داره
    براش آرزوي موفقيت مي كنم ، هر چند كشته و مردش نيستم ولي اين كارهاش و تحسين مي كنم

  7. khaT می‌گه:

    آنجلينا ميتونه با اين فيلمش غوغا كنه….من به كارش شك ندارم….

  8. ان شرلی می‌گه:

    بدترین احساس تو دنیا تجاوزه………….با همه وجودم درک میکنم همه این احساساتو…هیچ وقت دوس ندارم این فیلمو ببنیم هیچوقت

    • سارا می‌گه:

      آنی جون من فکر میکنم تو این یه مورد به آنجی باید حق داد نباید قبل از اینکه فیلمو ببینیم راجع بهش پیش داوری کنیم، اما در کل باهات موافقم تجاوز شاید واسه امریکایی ها زیاد رنج اور نباشه اما واسه مسلمونا چیزی کمتر از مرگ نیست
      به بوسنیاییها حق میدم که از یادآوری اون موضوع تلخ دلگیر بشن اما امیدوارم آنجی تو فیلمش نخواد اون صحنه ها رو فقط به تصویر بکشه، بلکه سعی کنه رو جنایت بودنش تاکید کنه

      • یاس می‌گه:

        از بوسنیایی ها دیگه رد شد و فقط ننگش موند.بفکر فلسطینیای هم کیشمون باید باشیم

  9. sara می‌گه:

    امیدوارم فیامش سفارشی ار رئسای کشورش نباشه.و واقعا احساسات زنهای بوسنی رو جریحه دار نکنه 😦

  10. یاس می‌گه:

    امیدوارم هرچی هست حرمت اسلام و زن مسلمون توش حفظ شه

  11. مهسا می‌گه:

    آرشیتکت کجایی بیا نظر بده دیگه! باز دستش درد نکنه..
    از قیافه های بوسنیایی خوشم میاد خشکلن( ببینید من به کجاها توجه میکنم!!)

  12. ساغر می‌گه:

    چقدر دردناكه ……..من تو يه فيلمه خودمون ديدم كه پسر ايراني عاشق دختر عراقيه شده بود دوس داشتم كارگردانه فيلمو خفه كنم چون يه چيزايي از كسايي كه اسير بودنو چه زن چه مرد شنيده بودم كه………كتاب چاي تلخ رو هم خونده بودم ديگه بدتر بر اساس واقعيت بود كتابش ….
    درسته عشق خيلي وقتها مرحم ميشه ولي با اين چيزايي كه من اينجا خوندم بيشتر ميره رو اعصابه زنهاي بوسنيايي ….حالا بازم تا اكران فيلم نميشه قضاوت كرد .
    اما اميدوارم به همون اندازه ك عشقو نشون ميده تنفر رو هم نشون بده تنفر زناي بوسني از صربهارو
    ميسي.

  13. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    اومدم مهسا جون
    الهی قربونش برم منننننننننننن

    چقد تو عکس 3خوشگل شده
    تو همه چیز بهت میاد عزیزدلم

    از ته ته دلم واسش آرزوی موفقیت میکنم
    1دونست تو دنیا

    فیس عالی ناز جذاب ث ک ث ی
    استیل جذاب گیرا خوش فرم ث ک ث ی

    رفتار و اخلاق معرکه
    رو دست بازیشم هیچ هنرپیشه زنی نیومده

    مرسییییییییییییییییییییییییییییییییییییی دنی جون

  14. sara می‌گه:

    دوستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت دارمممممممممممممممممممممممممممممممم انجلينا

  15. دیانا می‌گه:

    من که اگه اين فيلمو رايگان هم بهم بدن التماسم هم بکنن که اين فيلمو ببين ميگيرم پرتش ميکنم ي طرف از روش رد ميشه له شه اه اه

  16. franco santro می‌گه:

    وای از فیلمی که آنجی سازه
    سیمرغ بلورین میگره:)

  17. مهسا می‌گه:

    خوشومدی آرشیتکت جان .. تعجب کردم دیر اومدی!ولی تو دیگه خیلییییییییییییییی دوسش داری ها!!!!!!!

  18. ملینا می‌گه:

    بازدوباره این عجوزه خانوم لب شتری اومدباون چهره ی زمخت وخشن وبی رحمش بچه هامن مطمئنم این انجی یه بیماری جنسی روانی داره فکرکنم مازوخیسم وسادیسم داره ازفیلمنامه اش میشه اینو فهمید چه قدراین انجی بیرحمه زن مسلمان عاشق مردی که بهش تجاوزمیکنه!!!واقعاشرم اوره روانی بودن ازقیافش میباره تازه اینوپدرشم اقرارکرده

  19. bradley cooper می‌گه:

    خیلی بده چه جنگه وحشتناکی
    من که اصلا» از جنگ خوشم نمیاد
    آنجی باید عالی کار کنه تا بتونه انتظارات رو رفع کنه
    این خانم بی نقص حرفه ایه و من ازش مطوئنم
    میگن تو جنگ ایران و عراقم این کارا رو با زنای ایرانی می کردند(از معلمم که آدم فهمیده ایه شنیدم)زنان معصوم و بی دفاع
    خداوند ازشون نگذره
    و خدا خودش کسایی رو که از این مرزو بوم دفاع کردند
    به پاداش ابدی برسونه

  20. ملینا می‌گه:

    مرسی نگارجون درضمن یادم رفت بگم انجی زمختی وخشونت چهرش مثل پسرهامیمونه وچشاش هم مثل روانی هاست

  21. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    به کوری چشم حسودا آنجی قطعا سیمرغ بلورین میگیره
    1دنیا دارن خودشونو میکشن لباشون و مث آنجی پروتز کنن

    معصومیت چشمای آنجیو هیچ کس نداره
    سادیسم بیماریه روانیه نه روانی جنسی

    موندم کاپدر پدر آنجی به دختر خودش گفته روانی
    کدوم پدریه به دخترش بگه روانی؟

    یکی از اصلی ترین مشوقای آنجی پدرش بوده
    به حق چیزای ندیده و نشنیده و از خود درار

    بااحترام

    سعیده جون
    mhr1019-8 جون
    cyrus68 جون
    ava جون
    khat جون
    bradley cooper جون
    sara جون
    یاس جون
    از نظرای خوشگلتون مرسی

  22. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    به کوری چشم حسودا آنجی قطعا سیمرغ بلورین میگیره
    1دنیا دارن خودشونو میکشن لباشون و مث آنجی پروتز کنن

    معصومیت چشمای آنجیو هیچ کس نداره
    سادیسم بیماریه روانیه نه روانی جنسی

    موندم کاپدر پدر آنجی به دختر خودش گفته روانی
    کدوم پدریه به دخترش بگه روانی؟

    یکی از اصلی ترین مشوقای آنجی پدرش بوده
    به حق چیزای ندیده و نشنیده و از خود درار

    بااحترام

    سعیده جون
    mhr1019-8 جون
    cyrus68 جون
    مهسا جون
    ava جون
    khat جون
    bradley cooper جون
    sara جون
    یاس جون
    از نظرای خوشگلتون مرسی

  23. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    ساديسم عبارت است از علاقه به آزار رساندن ديگران به صورت جسمي، رواني طوري که اين آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود

  24. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    ببخشید خوشگلم
    چون زیاد بود متوجه نشدم

    sارا جون خانومیه شما واسه من ثابت شده
    اینجا جاداره از سارا جون عزیزم تشکر کنم واسه نظر خوبش

  25. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    بیماری مازوخیسم نوعی بیماری روانی است که در آن فرد علاقه شدیدی به تحقیر شدن توسط جنس مخالف را

    دارد . این بیماری در هر دو جنس وجود دارد اما در در مردان به مراتب بیشتر از بانوان یافت می شود . مازوخیسم

    بیماری ای نیست که با شرایط خاص و یا محیط خاصی به وجود بیاید . این بیماری از بدو تولد بیمار با او همراه بوده

    و تا کنون نیز درمانی برای آن یافت نشده و فقط گاهی قابل کنترل به وسیله دارو است که البته یک مازوخیست

    حاد هیچ گاه علاقه ای به بهبودی خود ندارد و از این بیماری لذت می برد . این بیمار که از او اصطلاحا با عنوان

    slave و یا برده نام برده می شود در مقابل خود mistress و یا ارباب را دارد . در بسیاری کشورهای دنیا ارباب

    هایی هستند که برده ها را برای مدتی می پذیرند و در آن مدت هر دو نیاز خود را ارضا می نمایند . ارباب یک فرد

    سالم است و طبیعی است که از اینکه شخصی به پای وی بیفتد و پایش را ببوسد و یا ته مانده غذای او را بخورد

    و یا حتی به روی او آب دهان بیندازد لذت می برد . برده ها طبق توافقنامه ای به صورت ساعتی و یا برای مدت

    طولانی تر در اختیار ارباب هستند و در آن توافق نامه ذکر می شود که چه نوع کارهایی با برده صورت گیرد و پس

    از تمام شدن مدت آن نیز ارباب برده را نوازش کرده و این رابطه به پایان می رسد . البته در ایران مانند همیشه به

    طور رسمی میسترسی وجود ندارد و آشنایی با قوانین این رابطه نیز ناشناخته است . ضمن اینکه بیماری

    مازوخیست تقریبا در 30 تا 40 درصد مردان وجود دارد با درصد حاد بودن متفاوت . در بعضی موارد بسیار خفیف

    بوده و در موارد حاد آن حتی به خوردن ادرار و مدفوع میسترس نیز ختم می شود .

    این چه ربطی به آنجی داره؟
    کسی که از کسی خوشش نمیاد 1حرفی نسبت میده به طرف که با عقل جور دربیاد

    نهه هرحرفی که 1جاشنید و اطلاعاتی راجع به اون نداشت ازش استفاده کنه

    • یاس می‌گه:

      بعضیا وقتی 1چیزی میشنون سریع میخوان ابراز اطلاعات کنن_فشن اطلاعات_ ک وجودشون اثبات بشه و جلب توجه کنن.دیگه حالا کار ب درست و غلط اون واژه یا مطلب ندارن چرا ک هدفشون چیز دیگس.اینم 1نوع بیماری یا فقر عاطفیه حالا دیگه من اسم علمیشو نمیدونم اگه روانپزشک شدم 1روزی یاد میگیرم.
      تو خودتو ناراحت نکن آرکاجونم

  26. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    من از مگان خوشم نمیاد اما تا حالا گفتم بازیش بده؟
    یا گفتم استیل بدی داره؟

    مسلما نه
    همیشه ام تو نظرام گفتم بازیش عالیه

    اگه گفتم خوشم نمیاد نظر شخصیه
    یا اگه گفتم تیپاش تکراریه حقیقته (تیپ تکراریو حتی در مورد آنجلینام گفتم)

    جای تاسف داره …

    • سارا می‌گه:

      آخخخ قربونت بشم تکلیفه جنیفر آنیستون منم روشن کن بریم سره خونه زندگیمون

      هااان نظر واقعیتو راجع بهش بگو

      • یاس می‌گه:

        میگم سارا جون تو من نیستی؟!

      • سارا می‌گه:

        نمدوووونم والله

      • یاس می‌گه:

        قسم نخور دختر معصیت داره!
        ولی خداییش تا حالا علایق کسی رو اینقد مشابه ب خودم ندیده بودم

      • سارا می‌گه:

        چشممممم یاسی جون، ولی باور کن آدم تو این دوره زمونه از تعجب شاخ در نیاره خوبه، تازگیا یه سری تحقیقات علمی انجام شده روی همزادپنداری و مواردی بودن که همزادشونو پشت میزه کارشون دیدن و حتی دیدن که طرحی رو که مدتها تو ذهن شخص بوده و نتونسته عملی کنه به بهترین وجه ممکن توسط همزادشون طراحی شده دیدن

      • یاس می‌گه:

        ره عسیسم از این موارد پیش میاد.
        حالا نکنه منو تو واقا» همزاد باشیم؟!
        رشتت چیه خانمم؟

      • سارا می‌گه:

        software خوندم واسه ارشدم اگه خدا بخواد قبول بشم bachelor application science مالزی ادامه بدم

      • سارا می‌گه:

        البته دروسی که خوندم به bachelor application science بیشتر میخورد و پیگیری که کردم دیدم میتونم بدون معادلسازی یه راست master ادامه بدم

      • یاس می‌گه:

        خب البته اینایی ک گفتی راستش من فقط softwareش رو میدونم چیه مابقیش دیگه هرچی هست باید جیزای خوبی باشه!!
        حالا مالزی چرا؟! همین MITخودمون مگه چشه ب 100تا خارجم می ارزه.مدرکش تو کل دنیا اعتبار داره

        در هر صورت خانمم من تو تمامی مراحل تحصیلی و زندگی واست آرزوی موفقیت میکنم

      • سارا می‌گه:

        معادل فارسیش نمیدونم شاید بشه علوم کاربردی کامپیوتر البته اونجا تنوع رشته خیلی زیاده، و مهمتر اینکه اونجا به معنای حقیقی میتونی یه حرفه ای رو یاد بگیری برخلاف اینجا که همه چیز تئوریه، این رشته هم چون فنی هست اقتضا می کنه که تو یه محیط حرفه ای کار کنی تا موفق بشی
        اما اینجا تو مملکت ما بیشتر رشته های فنی نمایشی هستن و تک و توک از توش یه اختراع و نو آوری جدید پیدا میشه، اینم بخاطر اینه که اکثر مرجع های درسی مال 20 سال پیشه که تدریس میشه هنوز و بروز نیست
        بازم ممنون منم برات آرزوی بهترین آرزوهات رو دارم عزیزم

      • یاس می‌گه:

        آره در این مورد بهت حق میدم.مرسی عسیسم

  27. نگار می‌گه:

    ميگم چطوره همه اعم از نويسندگان وکاريران يک جا قرار بذاريم وهمديگرو تا جايي که ميخوره بزنيم خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  28. شمیم می‌گه:

    آنجـی مثه همیشه عالیه و هیچ کس به گردِ پاش نمیرسه مطمئنم این فیلم غوغا میکنه چون واقعا واقعیت های تلخِ جامعه است حالا به هر صورتی که بیان بشه!

    ممـــــنون.

  29. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    سارا جون من خیلی جنیفر آنیستونو دوست دارم
    بازیش خوبه
    فیسش خوبه
    استیل خوبی داره
    طرز لباس پوشیدنشو میپسندم

    و هیچ وقتم نمیگم اون بهتره یا آنجی
    اصلا میخوای بردو بدیم به جنی

    نه بابا نگار جون
    نویسندگان دیگه چرا؟

    • سارا می‌گه:

      خوشحالم که ته دلت هیچی نبود، ممنم نسبت به آنجی همین حس هارو دارم البته فکر می کنم به خودش فشار اورده و خودشو از تک و تا انداخته،قدیما خیلی خوب بود.
      نه بابا چرا ما خودمونو قاطیه قضیه بکنیم این دیگه به خود براد و آنجی و جنیفر مربوطه که چیکار کنن عاقبت.
      امممما من به براد توصیه می کنم مسلمووون بشه اونوقت هم آنجیو نگه داره هم جنی و بگیره دوباره، بعدا آنجی و بچه هاش یه تیم جنیفرم با کمکه براد و یتیمای کره زمین که گلچین شدن تیمه مقابل باشن برادم داوری کنه بوق بزنه اون وسط

  30. آرکا آرشیتکت می‌گه:

    یاس جون از صمیم قلبم آرزو میکنم 1روانپزشک زبردست و موفق و حاذق بشی
    و مطمئن هستم میشی گلم

    به امید اون روز قشنگ واسه تو عزیزم

  31. مهسا می‌گه:

    وای چقد بحث !!!!!آرکاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    کوتاه بیا بابا….. براد هم انقد تعصب نداره روش که تو داری…ولی اوکی ,قابل درکه چون من خودم این تعصب رو در مورد ویکتوریا دارم

  32. مهسا می‌گه:

    وای چقد بحث!!!!!
    آرکاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    کوتاه بیا بابا…. براد هم انقد تعصب نداره روش که تو داری… ولی قابل درکه چون من خودم این تعصب رو در مورد ویکتوریا دارم

پاسخی بگذارید

